Menu


Kerstconcert 1996

Vorig jaar werd achter het feestelijk gevierde vijfenzeventig jaar bestaan van onze muziekvereniging een orgelpunt geplaatst op 21 december. Samen met het zangkoor Rietsanck en solist Frans Van Eetvelt werd in de O.L.V. kerk van Nieuwmoer een uitzonderlijk kerstconcert opgevoerd. De paashaas is inmiddels vast aan zijn opwarmingsoefeningen begonnen en de kerstman laat zijn rendieren al maanden bijkomen in Lapland. Maar zo maar zonder terugblik over deze muzikale samenwerking heenstappen kan toch niet. Het werd immers een hoogtepunt in ons jubileumjaar.

Wie was die solist die op die kille winteravond vierhonderd toehoorders het kippevel bezorgde ? Kippevel dat heus niet aan de kou te wijten was.
Frans Van Eetvelt studeerde zang aan de conservatoria van Mechelen, Antwerpen en Brussel. Hij was laureaat van verscheidene nationale en internationale zangwedstrijden. In 1977 debuteerde hij in de Koninklijke Vlaamse Opera als Amfortas in Wagners opera ‘Parsifal’. Met de Koninklijke Vlaamse Opera ondernam hij toernees naar Mexico, Tsjechoslowakije en Oost-Duitsland. In 1985 debuteerde hij in de Muntschouwburg in ‘Die Meistersinger von Nürnberg’. In 1989 en 1992 ondernam hij succesvolle concerttoernees in de Filipijnen. In het kader van nationale en internationale manifestaties zoals het Festival van Vlaanderen, de Dresdner Festspiele, e.a., werkte hij regelmatig mee aan verschillende concerten en oratoria. Dit jaar in februari was hij opnieuw voor een concerttoernee op de Filipijnen en in het najaar zingt hij in Japan de rol van Escamillo in de opera ‘Carmen’ van Bizet.

Wie dit curriculum vitae leest begrijpt dat wij verheugd en vooral vereerd waren dat een muzikant van dit niveau samen wilde werken met onze vereniging. Ik denk dat ik zonder meer mag stellen dat de muzikanten zelf evenveel genoten hebben van deze eenmalige samenwerking als het publiek.
Ook het publiek had trouwens een niet onaardige verdienste aan het genot van de muzikanten. Iets voor halfweg in het tweede deel werd het enthousiasme van het publiek gewoon voélbaar op het podium. Frans Van Eetvelt bracht toen een onverbeter-lijke versie van “the Holy City” (Jerusalem). Het publiek lag aan zijn voeten. Voor de Heidebloem werd het een stuk gemakke-lijker om met “White Christmas” het publiek op de juiste temperatuur te brengen voor het slotgedeelte. Na een aanloop van De Heidebloem samen met Rietsanck doorheen enkele klassieke kerstliederen moest de kroon op het werk. Eerst werkte Frans Van Eetvelt zich op een bijzonder gevoelige manier door “Susa Nina”, gesteund op zachte accoorden van de fanfare en een, doorheen deze melodie, “Stille Nacht” neuriënd Rietsanck. Kippevel werd ons deel. Het publiek kreeg hierna de genadeslag met “Holy Night” (“Minuit Chretien”) : Gert De Backer snoerde meteen de kelen met een pakkend trompetintro ; Frans Van Eetvelt bezorgde de hele kerk de rillingen met een virtuoos samenspel tussen stem en trompet ; als uiteindelijk Rietsanck de beste kelen opentrok om samen met fanfare en solist naar de apotheose te gaan moest het publiek volledig voor de bijl. Nog voor het slotaccoord was uitgezinderd veerde iedereen recht en mochten wij een schijnbaar eindeloze staande ovatie in ontvangst nemen. Slik. Onvergetelijk. Bedankt publiek. Bedankt Rietsanck. Bedankt vooral mijnheren Van Eetvelt en Van Hout die er voor hebben gezorgd dat wij, amateurmuzikantjes, dit mochten meemaken.

 

Archief > Kerstconcert 1996


Muziekvereniging De Heidebloem

Secretariaat:
Steenovenstraat 59
2910 ESSEN-WILDERT
Tel: 03/667 49 96

Zoeken

U kan ook rechtstreeks zoeken naar een bepaald onderwerp. Vul hieronder uw zoekopdracht in: